maandag 22 maart 2010

B.I.G. tocht

Het Brevet Internationale des Grimpeurs (het internationale klimmers brevet) bestaat 25 jaar. Ter gelegenheid hiervan werd gisteren over heel Europa een fietstocht georganiseerd met als doel om om klokslag 12:00 uur boven op één van de 1000 BIG’s de fietsen te heffen.
In Nederland zou de tocht op de Veluwe plaats vinden en om 12:00 uur boven op de Posbank zijn.
Zodoende vertrokken 60 BIG leden gisterochtend vanuit Velp voor een rondje van 95 km en 1000 hoogtemeters over de Veluwe. Onder die 60 leden 5 man uit Uitgeest.
De groep werd in tweeën verdeeld en er werd gereden met voorrijder welke een GPS ontvanger op zijn fiets had. Na wat aanloop probleempjes met de GPS vertrokken we uiteindelijk om kwart over tien voor deel 1 van de tocht.
Het tempo zou “piano-piano” zijn, rustig aan dus, maar de teller kwam niet boven de 25 uit. Iets te “piano” naar mijn idee, natuurlijk veiligheid voor alles op de natte en gladde wegen. Maar om 12:00 uur moesten we wel boven op de Posbank zijn.
Met een kleine aanpassing aan de route waren we daar precies op tijd.

Gefeliciteerd B.I.G. !

De tweede helft van de dag stond helaas in het teken van de lekke banden.Marcel reed 2x lek Ik geloof dat we wel 6 keer stil gestaan hebben, beginnend met een flat voor organisator Martin Kool tijdens de beklimming van de Zijperweg. Marcel van Goethem presteerde het zelfs om de groep 2x te laten wachten door voor en 5 km verder achter lek te rijden. Nu is het klaar voor de rest van het jaar hoor Marcel!
Mede door het vele wachten werd er besloten om de groep wederom in 2e te splitsen waarbij de eerste groep door zou rijden en de 2e groep alle lekke banden zou opvangen en daardoor een kortere route reed. Helaas behoorde wij bij de 2e groep en mistte daardoor 2 beklimmingen en zouden dus niet op de beloofde 1000 hoogtemeters komen.
De Italiaanseweg werd gelukkig niet overgeslagen zodat ik na het eind van deze dag toch mijn 26e BIG kon afvinken.Italiaanseweg

Het zonnetje liet zich eindelijk zien en zo reden we rustig terug naar Velp. De laatste beklimming was de Emma Pyramide. Martin Kool reed de hele dag op kop en was steeds als 1e boven. Mijn poging om hier verandering in te brengen had geen kans van slagen. Hij voelde mijn hete adem in z’n nek en schakelde bij om mij niet langszij komen te laten komen. Helaas, volgende week beter.
Toch lekker gereden al hadden we wat minders “flats” mogen hebben.

Race + 85 = 235 km
680 hoogtemeters
ciclo: 182

Meer foto's: klik hier of hier.

1 opmerking:

Martin zei


March 22, 2010 at 7:49 pm (Edit)

Ha Peter, gelukkig heb ik geen lekke band gehad hoor. Was iemand anders. Mijn Michelins hielden zich goed. En dat ik telkens als eerste boven kwam had ook wel een beetje met mijn koppositie bij aanvang klim te maken. De foto’s van de MTB-er (Roland) komen binnenkort on-line. Ik geef een seintje als het zo ver is. Tot zondag. Weer regen .

Reply



Ruud van Putten

March 23, 2010 at 12:44 pm (Edit)

Zonde van de vele lekke banden en de verkorte versie van de tocht. Ik had andere activiteiten dat weekend en zat in de Ardennen. Twee dagen regen en bagger. Anders had ik meegefietst.
Veel plezier volgend weekend.

Reply



marieke

March 23, 2010 at 8:12 pm (Edit)

Italiaanse weg op herhaling????
http://marieke.zitvlees.nl/2010/03/ping-ping.html