zondag 23 januari 2011

Hard door de Schoorlse duinen

De ATB toertocht vanaf het wielerstadion in Alkmaar is altijd wel op mijn kalender te vinden. Begin van dit winter seizoen was er al één, maar daar had ik niet zulke goede herinneringen van over gehouden. Veel modder en ontbrekende route bordjes maakte het minder leuk.
Vandaag ging alles super. Ik stond om 9:00 uur in het startvak en was één van de eerste die op weg ging. Samen met me reed er gelijk een groepje renners in rode pakjes weg, maar na het eerste stuk onverhard bleef daar nog maar 1 man van over.
In de PWN duinen waren grote stukken afgezet ivm de halve wandelmarathon van Le Champion. En gelijk reed ik fout omdat ik dacht de bordjes van Le Champion te moeten volgen.
Deze keer niet Peter, nu de rode bordjes van Alcmaria volgen. Door mijn fout rij actie was het rode team weer bij elkaar.
Nu volgde een mooi stuk van de route, dwars door het PWN duingebied. Ik zette flink aan om van het rollercoaster effect van de paden te kunnen genieten. Gevolg was dat ik helemaal alleen reed, (op kop dus) en zo alle ruimte had toen we het ATB parkoers van Schoorl op moesten sturen. Ik werd nog gespot door een ATB-er in het rood die me tegemoet kwam, maar ik ging zo hard dat ik niet kon zien wie het was.
Het parkoers van Schoorl lag er weer pico bello bij al had het hier en daar toch te leiden gehad van de vorst van afgelopen weken. Flinke gaten op plekke waar je die niet zou verwachten. Maar gelukkig werkte mijn stuur nog prima.

Wat niet goed werkte was de voorderailleur. Op “de Zwarte Blink” kreeg ik de ketting niet op het middenblad en moest dus flink op de pedalen staan om toch boven te komen. Vuil of prut werkte de derailleur tegen. Hopelijk hoeven we niet over “de Nok” want dan wordt het nog zeuren op het grote blad.

Zo ver was het nog niet. Na de Zwarte Blink gingen we het parkoers af en “verhard” richting strand. Echter bij de eerste strand opgang stond de pijl rechtdoor dus nog even door bikkelen tegen de toch wel straffe Noorderwind in. Halverwege Hargen stond de controle/koek en zopie tent en na een beker sportdrank ging ik weer verder tegen de wind in naar de strandopgang van Hargen. Hier werden we wel het strand op gedirigeerd en mochten nu knallen met de wind in de rug. Het strand was goed hard en in no-time was ik bij het rood/witte lint dat ons terug de duinen in stuurde.

Nu kwam ik alle rijders tegen die net van het parkoers kwamen. Ik reed hen tegemoet en mocht verderop het ATB-parkoers weer volgen. Het ging lekker en het tempo lag flink hoog. Uiteraard moesten we wel “de Nok” over. Het middelste blad was nog steeds niet beschikbaar dus dan maar op het tandvlees naar boven. De bovenbenen en de ketting protesteerden wel maar ik kwam toch gewoon boven. Nu dalen. De ondergrond was flink stuk geremd. Allemaal knippen, het leek wel een motocrossbaan.

De route ging na het parkoers nu via de weg terug naar de Wielerbaan in Alkmaar, waar ik als eerste af kon klokken. 1 uur, 37 minuten over 39,4 km ATB. En gemiddelde van bijna 25 km/uur.
Stevig door gefietst dus, ik kan tevreden zijn.

ATB + 40 km
993

3 opmerkingen:

Anoniem zei

leuk zo mountainbike door de prachtige schoorlse duinen!!! ga zo door! helemaal leuk! ik zou graag een keertje samen met je willen mountainbiken bij zonsondergang

-xXx- anoniempje

Peter zei

Spannend ...

Anoniem zei

ik kan zien dat je veel passie hebt voor mountainbiken, deel die met mij ♥ sexy zo'n pakje..