zaterdag 10 januari 2015

Egmond pier Egmond 2015

Daags voor de start was het al bekend “de strandrace van 2015 zou één van de zwaarste edities worden”. Zuidwester storm was er voorspeld en samen met de verwachtte regen een extreme uitdaging voor de 3500 deelnemers.

Ik voelde me de hele week niet fit. Het begon al na Kerst met spit (rugpijn) en daarna een stevige verkoudheid / lichte griep. Geen trainingsarbeid voor de wedstrijd dus dan maar zo het strand op.

Door de storm was de start 5 kwartier verlaat. Hierdoor zouden we meer strandbreedte hebben, maar ook een uurtje langer nachtrust ;-)

Na mijn startnummer opgehaald te hebben in de sporthal snelde ik naar de start. Ik stond in het groene startvak voor de KNWU basis licentie houders. Wij mochten na de wedstrijdrijders en de wedstrijd Business teams het strand op.

Om kwart over 12 klonk het startschot voor de NK wedstrijd dames, na 5 minuten gevolgd voor de NK heren, en 5 minuten later de Businessteam. Nu waren wij aan de beurt, maar inmiddels was het hard gaan regenen. Nog voor een meter gefietst te hebben was ik al zeiknat. Niets van aan trekken en gewoon gaan nadat het startschot klonk.

Op weg naar Wijk aan Zee zouden we een zuidwesterstorm tegen hebben en inderdaad tijdens de eerste kilometers was het buffelen en afzien om tegen die wind in te komen. Echter toen de bui overgewaaid was draaide de wind ook meer naar het westen waardoor we deze niet meer vol tegen hadden en ik toch een aardig tempo er in kon houden. Wel slim sturen door te zorgen dat er zo veel mogelijk iemand rechts van je rijdt. Maar wel oppassen dat je niet in de mulle stroken terecht komt. Dat af en toe de zee over mijn velgen heen spoelde deerde me niets. Gewoon proberen je lijn te houden en blijven trappen. Langzaam aftellen. 4 km, Castricum aan Zee, Heemskerk, Schoos – Wijk aan Zee en daar de pier.

Nog voor Schoos kwamen de wedstrijdrijders ons al tegemoet met 2 leden van het Imming team voorop, en na een minuut pas gevolgd door de rest van het peloton. Opvallend was dat ze allemaal helemaal op de vloedlijn reden terwijl voorgaande jaren ik me kan herinneren dat ze juist aan de duinkant terug reden. Zou het daar beter lopen? Terug dit zelf ook maar proberen.
Het keerpunt kwam inzicht. Om de dranghekken heen, een paar honderd meter door het mulle zand ploeteren en dan terug naar Egmond. Gelijk kruiste ik de stroom tegemoet komende renners om ook aan/door de vloedlijn terug te rijden. Inderdaad hier fietste het een stukje beter. Maar die storm zou ons een flinke steun in de rug geven?? Niet dus! Ik hoorde voor de start dat 1 van de profs een 53 voorblad gemonteerd had. Met 60 km/uur zou hij terug naar Egmond racen. Helaas. Op een draaiende wind had niemand gerekend. Want ook nu kwam de wind van zij, en hoe dichter we bij Egmond kwamen hoe meer de wind naar het Noorden draaide. Zaak was dus om een waaier te vormen. Een beetje rechts blijven rijden en zodra er links een groepje renners langs komt zorgen dat je aanpikt. Lukt niet altijd, soms kom je op “de kant” terecht, in het mulle zand, en ben je zo de aansluiting kwijt. Maar meedraaiend in de waaiers kwam ook ik in Castricum. Hier van het strand af, via de trappen naar beneden, een rondje over de parkeerplaats en dan “springend” over de strobalen terug het strand op voor de laatste kilometers.

Ook nu weer een groepje maken en mee draaien in de waaiers. Weer was het lastig nadat je kopwerk gedaan had om een plekje terug te pakken in de waaier. Je moet achter de renners door naar de andere kant van de groep om weer mee te draaien. Maar vaak is de groep zo breed dat je in het mulle zand terecht komt. Lastig om je plek op te eisen. Maar de laatste kilometers ging het nog even beter. Ik kon bij een groep aan blijven haken en zo reden we bij Egmond het strand af. Even naast de fiets rennen door het mulle zand. Dan weer op de pedalen, omhoog langs de vuurtoren, volle tegen wind pakken en dan de laatste honderd meter naar de finish.

Ja, stop de tijd! 1:52:29 volgens de Agu klokkers. Gezien de barre omstandigheden geen hele slechte tijd.


1 opmerking:

rob zei

En gezien ook het gariepje goed gedaan!