maandag 19 oktober 2015

MTB clinic


Je MTB skills bijwerken op kosten van de baas, zelfs als je een kantoorbaan hebt?. Vorig weekend was het bij mijn baas mogelijk. De Personeelsvereniging had een MTB clinic aangekondigd. Bij voldoende inschrijvingen zou men dit door mtbclinic.nl uit Velp laten uitvoeren. Nou aan inschrijvingen geen gebrek had ik vorig jaar al gemerkt toen ik via de reserve lijst net nog een plekje kreeg. Dit jaar was ik er dus snel bij om 2 plekken (1 voor Jootje) te reserveren.

Zo stonden we zaterdagochtend om 10 uur in Velp, met zo’n 80 andere collega’s of hun introducees te popelen om te starten. Want warm was het niet echt. Gelukkig wel droog. Dus na een korte uitleg en verdeling in 8 groepen trokken we de bossen in. Wat is de natuur daar bij Velp toch mooi. En niet alleen om te mountainbiken.

We begonnen met draaien en keren op een smal bospad gevolgd door wat andere fiets coördinatie en beheersing oefeningen met een paar losliggende boomstammetjes.

Hierna volgde een paar oefeningen meer op snelheid. Een kombocht aansnijden en in een afdaling zo veel mogelijk snelheid behouden door goed je lichaam in te veren en zo min mogelijk te remmen.

Bij de oefening met de wipwap verbaasde Jootje zich zelf door soepel van de springplank te jumpen. Ook in de “paardenweide” tegen het trappetje op fietsen of van de “dropdown” af gaan zag er heel beheerst uit.

De oefening bochtjes draaien vond ik zelf lastig. Instructeur Karst laat een hele andere techniek zien dan die ik zelf gebruik. Heel lastig is het om te schakelen op een andere techniek. Later in het bos zag ik ook hoe Karst die techniek toepast, al blijft zelf doen lastig. Je zit toch vast geroest in je eigen techniek.

In het bos konden we later in de middag de geleerde technieken toepassen op een klein parkoers. 3 bochten, en snelle afdaling met een paar dropdowns en een pittig klimmetje.

De meeste verbaasde zich zelf door juist de uitdaging op te zoeken in plaats van er om heen te sturen. En daar was deze clinic ook voor bedoelt. Je MTB skills verrijken en je grenzen verleggen.

Bedankt baas voor deze clinic en volgend jaar zijn we er weer bij.

klik hier voor alle foto's.


Geen opmerkingen: