vrijdag 28 april 2017

Urbantrail run Utrecht

Ondanks dat ik weinig meld op mijn blog zit ik niet stil hoor. Mijn Strava volgers weten wel beter. Echter het ontbreekt me aan de tijd en vooral inspiratie om van elke training, toertocht of loopje een verslag op mijn blog te plaatsen. Sorry.

Maar op 2e Paas heb ik samen met zus Kitty meegedaan aan de Urbantrail in Utrecht. Dit was zo’n bijzonder hardloopevenement dat ik hier toch iets over wil melden.

Een maand of wat eerder las ik in de nieuwsbrief van onze personeelsvereniging dat we via KPN deel konden nemen aan de Urbantrail in Utrecht. Leuk, maar wat is een Urbantrail eigenlijk, vroeg ik me af.

Een Urban Trail ® is een hardloopevenement, maar dan anders. Bij het concept van de Urban Trail draait het om de unieke ervaring van het stedelijke parcours. Er is geen wedstrijdelement en daarom ook geen wedstrijd uitslag. Er ligt een parcours dat de lopers leidt langs en zelfs door, unieke stedelijke locaties, gebouwen en monumenten. Het parcours is ongeveer 10-12 km door de binnenstad van Utrecht.

Direct mijn zussen geïnformeerd en zo stonden Kitty en ik dus op 2e Paas op het St. Jansplein in Utrecht klaar voor onze Urbantrail.


17 objecten/gebouwen zouden we passeren tijdens onze 10 kilometer loop door de binnenstad van Utrecht. Direct na de start, we werden in “waves” gestart met ongeveer 20 man tegelijk zodat je niet te veel moest wachten bij een passage van een gebouw met krappe trap oid., gaf Kitty aan dat ik mijn eigen tempo moest gaan lopen en niet op haar hoefde te wachten.

Het eerste gebouw waar we echt dwars doorheen liepen was de Stadsschouwburg. Via de trappen liep je omhoog, waar je een zaal in ging en langs de stoelen, het gangpad naar beneden koos en zo aan de andere kant de zaal verliet. Via wat trappen en de artiestenfoyer kwamen we weer buiten. Op naar het volgende gebouw, de Sonnenborg. Een “bolwerk” en publiekssterrenwacht / museum, waar je zelf niet zo snel naar binnen loopt. Via een krappe trap kwam je boven, terwijl er in de hal een violist het muzikaal wat op leukte, verliet je het gebouw op de stadswal.

Zo liepen we dus letterlijk dwars door de Utrechtse binnenstad. Door de Bibliotheek, door de “Rechtbank” en het stadhuis. In de Domkerk, een rondje om het altaar, al moest je daar uit eerbied stapvoets lopen.

Later volgde nog de Vredenburg fietsenstalling, met een trap naar beneden en via de hellingbaan weer omhoog. Toeristen en andere fietsers keken wel vreemd naar al die hardlopende mensen dwars door hun fietsenstalling. Verder over het Nijntje-plein en dwars door de Irish-pub. Ook een Guinness, of slaan we die nog maar even over?


Het laatste gebouw, was “de Lik”, de voormalige gevangenis van Utrecht. Door het celblock, over de galerij waar de bewakers liepen, even een blik in 1 van de cellen werpen, naar beneden de luchtplaats op, over het basketbalveld en via de werkplaats weer naar buiten. Geweldig.

Buiten kwam Kitty er net aan lopen. Dus even met haar mee naar binnen om wat actie foto’s te kunnen nemen. Daarna de laatste kilometer naar de finish. Een eindsprint zat er helaas niet meer in. Mijn linkerknie vond al die trappen op en af niet zo heel fijn en begon aardig te protsteren. Maar uitgelopen heb ik het wel.

Een super ervaring. Een evenement wat hoog op mijn lijstje komt te staan.

Urbanrun op Strava: https://www.strava.com/activities/945839819

Geen opmerkingen: