maandag 24 juni 2013

Eindelijk weer ‘s op de MTB

Vanwege de vele toertochtjes op de racefiets en andere bezigheden heb ik sinds de mei vakantie niet meer op m’n MTB gereden. Zonde. Ja

Maar afgelopen zaterdag moest het er dan toch maar weer van komen. Men had regen voorspeld, nadat het vrijdag bij ons de gehele dag geregend had. Goed voor het parkoers, want na een aantal droge dagen is het parkoers normaal gesproken bijna niet te berijden. Veel paden veranderen in een bak los zand.

Het was dus nog droog tijdens mijn eerste rondje over ATB circuit in Schoorl. Maar echt lekker reed ik niet. De paden lagen er goed bij maar omdat ik te weinig lucht in de achterband had zitten zwabberde de achterkant van de fiets over de ondergrond. Niet fijn, behalve op de nu zeldzame mulle stukjes.

In de wintermaanden zijn op het stuk waar 2 jaar geleden brand geweest is alle bomen gekapt, want Staatsbosbeheer heeft in al zijn wijsheid besloten om het bos hier in een zandverstuiving te laten veranderen. Het ATB parkoers is op dit stuk een tijdlang afgesloten geweest, maar sinds een paar maanden weer helemaal begaanbaar. Wel heeft de mountainbike vereniging besloten een nieuwe lus aan te leggen vanwege de te verwachten verstuiving van de route, maar dit wacht nog op de benodigde vergunningen en financiering.
Ik was op dit stuk nog niet geweest en schrok me rot. Wat zonde. Alle bomen weg, een kale zandvlakte met wat zielige graspolletjes, struikjes en boomstronken restte. En het mountainbike-pad? Dat was al aardig aan het verzanden, maar door de regen van vrijdag gelukkig nog redelijk te befietsen. En waar je vroeger in de beschutting van het bos fietste zit je nu vol in de wind. Wind en regen hebben vrijspel op dit gedeelte van het parkoers. Jammer.

Dat deze zaterdag geen persoonlijke records zouden sneuvelen was al duidelijk maar de tegenwind deed een extra duit in het zakje. En een stuurfout maakte het helemaal duidelijk. Ik wilde een bocht krap aansnijden maar mijn pedaal raakte een uitstekende boomstronk en voor ik iets kon doen stond ik geparkeerd tussen de bomen naast de route. Ehh ? De eerste ronde in 41:29.

Tijdens de tweede ronde begon het toch te regenen. Beschut onder de bomen heb je daar weinig last van maar op het nu open stuk werd je flink nat. Ook nu geen top tijd, wel strakker tussen de bomen en stronken heen maar uit de al iets vermoeide benen kon ik niet meer persen dan een magere 42:43.

Maar wel weer even gevoelt hoe ook weer de MTB stuurt en reageert. Handig want komende zondag ga ik de GP re-cycle wedstrijd rijden in Alkmaar. Hopelijk gaat dat iets beter.

Geen opmerkingen: