zondag 19 oktober 2014

Super Zondag ?

De weersvoorspellingen voor vandaag hadden het over een super zondag. Mooi zonnig nazomer weer werd er voorspeld met zo’n 18 graden aan de kust tot 24 graden in het binnenland. Hierdoor was het ook erg druk in het clubhuis van wielerclub DOK in Den Helder met mountainbikers die de ATB/veldtoertocht op Texel wilde rijden. Allemaal in de veronderstelling dat het een super mooie zondag zou worden.

Maar al tijdens mijn wandeling van de auto naar het clubhuis begon het licht te regenen. Ach een buitje voor het stof dacht ik nog. Maar toen ik later bij de boot naar Texel parkeerde regende het al serieus. Een blik op buienradar gaf ook geen voldoening. Tot kwart over 10 regen, dan even droog maar later zou het weer beginnen met plenzen. Dat in combinatie met de krachtige zuidwesterwind deed de naam super zondag snel verbleken.

De echte super Sunday, een atb toertocht/wedstrijd op Texel is pas 8 febr. 2015, maar dit zou een voorproefje zijn.

De route was wel super. Al jaren rijden we het zelfde rondje als er een toertocht op Texel is, maar nu gingen we over hele andere stukken van het mooie Waddeneiland. In de bossen bij de Koog ligt een ATB parkoers en ook dit jaar ging onze route daar overheen. Maar voor de verandering nu eens tegen de rijrichting in. Hierdoor beleef je dat stuk toch heel anders.
Over modderige zandpaden, via de zompige heide en gladde bospaden kwamen we uit bij de Slufter. Dit was het meest noordelijkste puntje van de 50 km lange toertocht en begonnen we onze strijd tegen de elementen. Met de wind vol tegen en de regen striemend in het gezicht zwoegde we over het strand. Gelukkig eerst maar een kilometertje maar na wat duinpaden mochten we wederom het strand op. Nu voor een wat langer stuk. Er werd met wat renners een waaier gevormd waardoor je nog een beetje uit de wind kon blijven. Maar op een gegeven moment ging het me toch te hard en moest ik de mannen laten gaan. Bummer. Nu was ik op mijn zelf aangewezen voor het laatste stuk over het strand.

Bij Ecomare mochten we het strand verruilen voor verharde paden, al begonnen die ook snel te vervelen. Gelukkig gingen we bij de Koog het ATB parkoers weer op om het resterende stuk tegen de rijrichting in af te leggen. Leuk.

Het laatste stuk nog even buffelen tegen wind in naar de boot. De boot van 12 uur was al lang weg dus ik had tijd genoeg voor de boot van 1 uur. Maar toen de haven in zicht kwam zag ik daar toch een boot liggen. Rederij Texo had een extra boot ingezet ivm de herfstvakantie-drukte. Nog even een eindsprint uit de toch al vermoeide benen persen, zodat ik reed precies op tijd de loopplak over reed. Want na mij gingen de slagbomen dicht en vertrok de “berenboot” richting Den Helder.

Jammer van het weer, maar de route was super deze zondag.

Geen opmerkingen: