maandag 25 juli 2016

25-7 Ewige wand

Vandaag staat een klim naar de Ewige wand op het programma. Met andere woorden, heel veel klimmen voor een super mooi uitzicht. Jur heeft de route zo uitgestippeld dat we niet aan een stuk klimmen maar ook af en toe iets dalen om daarna weer verder te stijgen. Slim? Je kunt wel je benen even rust geven.

Afijn, we zijn nog maar zo’n tweeënhalve kilometer op pad, al wel een super mooie single track gehad, als midden in een klim mijn ketting breekt. Ik wilde iets lichter schakelen maar de ketting sloeg 2 kransjes over. Dus weer iets zwaarder proberen te zetten toen plots de ketting op de grond lag. Wat doen we? Geen kettingschakeltje mee. Ik heb als enige een 9 speed dus de 10 speed linkjes werken niet Dan maar terug naar het hotel? Of de ketting in korten? Met hulp van Giedo en zijn vader Kees de ketting ingekort zodat we toch weer verder konden. Maar na 3 kilometer slaat het noodlot opnieuw toe. Weer brak de ketting gewoon tijdens het trappen. We hadden het niet goed in elkaar gezet volgens Jur en nadat hij de bril opgezet heeft laat ie zien hoe vakkundig een ketting ingekort moet worden. Al met al mis ik nu 2 schakeltjes dus groot blad voor en groot blad achter kan ik niet meer schakelen, maar dat is toch al nooit een verstandige kettingloop.
Bij de Ewige Wand genieten we van het uitzicht en maken enkele foto’s om vervolgens nog een stuk hoger te klimmen naar een berg hut waar we een wel verdiende kop koffie met Apfelstrüdel scoren.

Nu is een flink stuk dalen over een rotsige singletrack om op het hoogste punt van vandaag, 1200 meter te komen. Maar voordat we aan de klim willen beginnen blijk ik mijn achterband lek gereden te hebben in de afdaling. Stootlek waarschijnlijk. Geen dorens of scheuren in de buitenband kunnen ontdekken. Hoeveel pech kan men hebben op 1 dag?

Na de band vervangen te hebben klimmen we het laatste stukje en als we van het uitzicht genieten horen we een donderklap. Snel klimmen we weer op de fiets maar de afdaling verloopt in de regen. Mede omdat ik te weinig lucht in de achterband gepompt heb dweilt mijn fiets over het natte asfalt van de afdaling, dus ik doe het rustig aan. Terug in Bad Goisern fietsen we nog even langs de fietsenmaker voor nieuwe remblokken en een 9-speed kettingschakeltje. Beter mee verlegen dan weer een stuk tussen de ketting uit te moeten halen. Om 3 uur zijn we dan weer bij het hotel waar we het “Biker Delight” bestellen. Een bord erg lekkere kaiserschmarrn om daarna nog even een uurtje aan de fiets te klussen.

Geen opmerkingen: