zondag 30 oktober 2011

Herfst in Den Oever


Wat is er mooier dan in dit jaargetijde door het bos te fietsen? Alle bomen met gekleurde bladeren. Schitterend. Als het dan ook nog droog is en er is een mooie technische route uitgezet dan snap je waarom de toertocht door het Robbenoordbos altijd hoog op mijn lijstje staat.

En ik was niet de enige die dit een mooie toertocht vind, vele mountainbiker waren naar Den Oever getogen en hadden zich ingeschreven voor deelname. Het was dus gelijk al geduldig wachten op je startbewijs en daarna onder het viaduct van de A7 om te mogen starten.

Na de start gelijk door het gras naar het Robbenoordbos om eerst rechts van de A7 tussen de bomen door te slingeren. Ik had er flink “de sokken” in en haalde 2 helmloze ?? cyclocrossers in. Deze pikte gelijk aan maar hadden wel een hoop praatjes achter me. Op een gegeven moment wilde er 1 mij weer inhalen maar dat was volgens die ander niet nodig want ik zou toch zo wel op zijn. Vergissing jongens, want een stuk verder reed ik weer alleen en geen van de heren was mij gepasseerd. :-P

Na het fietserstunneltje onder de A7 reden we verder aan de andere kant van de snelweg. Ook hier slingerend door het bos tot we na 18 km bij de verzorgingsplek kwamen. Een krentenbol en een beker vocht stond daar voor iedereen klaar. Goed geregeld. Daarna volgde de doorsteek naar het Dijkgatbos waar we de vaste Atb route volgden. Eerst een stuk tegen de normale rijrichting in. Gelukkig geen tegenliggers. ;-)
Daarna bijna de rest van het parcours maar dan wel de juiste kant op. Ik het begin probeerde ik nog wat langzamer rijdende renners in te halen maar op de smalle singletrack lukt dat niet. Jammer want dit parcours nodigt echt uit tot knallen. Toch maar eens naar Den Oever als er geen toertocht is.

Na het parkoers volgt een stuk over de dijk langs het IJsselmeer terug richting Den Oever, maar wel nog even door het laatste stukje bos. Dan volgt nog een kilometer asfalt en zijn we weer terug waar we anderhalf uur geleden begonnen waren, maar dan wel met een dikke 35 km op de teller en de prut achter de oren. ( eigenlijk viel dat wel mee, want zoveel prut lag er niet in het bos. )

Bedankt Robbenoordbos, tot volgend jaar.
Atb + 41 km

1 opmerking:

Marcel zei

Zier er inderdaad zeer mooi uit.