zaterdag 14 april 2012

Spaarvarken geslacht

Na lang wikken en wegen ben ik vanmiddag voor de derde maal naar de fietsenwinkel gegaan en heb toch een nieuwe racefiets besteld….
Van mijn huidige racefiets, Red Bull Pro SL-3000, uit 2005 beginnen de vleugeltjes nu toch wat te rafelen. Je kunt alles wel weer oplappen. Nieuwe wieltjes, andere pedalen, nieuwe drive-train, maar het blijft een alu-frame uit 2005. Niet dat daar iets mis mee is maar ja… De huidige generatie carbon frames zien er zo mooi uit en alle verhalen doen geloven dat je bijna niet meer hoeft te trappen om al vooruit te komen…. Plastic fantastic !

Een nieuwe fiets moest er komen. Maar de keuze was moeilijk. Het moest uiteraard een carbon frame worden, met het liefst de kabels binnen door.
En dan natuurlijk licht en stijf, en niet duurder de zo’n 2000 euro. Ja ga maar kiezen!
Op mijn lijstje kwamen de Koga Kimera Road UD Team, de Wilier Gran Turismo, de Cube Agree GTC Race, de Rose Carbon Pro RS-3000, de Giant TCR Composite 1, en de Sensa Lombarardia SuperLeggera.

Natuurlijk zijn er meer racers in deze prijsklasse die aan mijn wensen zouden voldoen maar je moet het je zelf niet te moeilijk maken. Na een paar slapeloze nachten had ik besloten om toch maar voor de Sensa te gaan. Waarom? Mooi frame, kleur, kwaliteit carbon, stijfheid, opbouw, redelijk onbekend merk (niet het halve dorp fietst er op) en die mooie carbon wielen.

Maar toen plofte de nieuwe FIETS magazine op de mat. Een lezers-test van de nieuwe Sensa Giulia. Samengevat vonden de testers de Sensa Giulia: licht, stijf en modern. Goede prijs/kwaliteit verhouding. En verderop in FIETS een aanbieding van de Sensa Calabria Super Special voor € 1999,-

Twijfel, twijfel. Het wordt dus een Sensa, maar welke? De Giulia? Generatie 5 carbon maar geen carbon wielen. Upgrade met carbon wielen + € 250,- over het budget dat ik al iets verhoogd had naar € 2100,- Die Sensa Calabria dan? Mooie prijs EN met die carbon wielen, maar een 2011 frame met kabels buiten langs…. Twijfel, twijfel.

… het is de Sensa Lombardia Super Leggera Special geworden. klik voor specificaties.

Voor € 2130,- met Ultegra triple en 2 carbon bidon houders.
Levertijd 2 weken volgens de dealer. Dus de Classico Boretti rijd ik hopelijk op mijn nieuwe Sensa.

10 opmerkingen:

Henk zei

Ziet er geweldig uit Peter, nu weer lekker slapen gaan en nog twee weekies dromen van de nieuwe racer. Altijd weer leuk, iets nieuws. Heel veel suc6 ermee.

Benno zei

Kogel door de kerk! superrr keuze moooii daar zit ik graag achter haha

rosevdh69 zei

Mooie bike Peter! Als de test goed is dan gewoon doen. Veel plezier alvast!!

Erik zei

En hoe is de fiets bevallen? Want ik zit met ongeveer hetzelfde wensenlijstje als jij, en die sensa leek mij ook wel iets! Ik hoor graag wat je bevindingen zijn!

Peter zei

Erik, de fiets bevalt prima !
Helaas heb ik er door een valpartij minder op kunnen rijden dan gepland.
Maar de kilometers die ik er op gereden heb (zo'n 800 denk ik) reden super.
Het carbon absorbeert de schokken en trillingen veel beter dan de aluminium fiets die ik eerst had. Ook de carbon wielen draaien mooi, al ben je door de hoge velgen wel iets gevoeliger voor zijwind. Vooral berg af.
Maar ik heb geen spijt van mijn aankoop.
Mijn dealer, fietsplaza.nl in Limmen gaf 20% korting op de catalogus prijs.

Anoniem zei

Peter,

Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik mijn spaarvarken dan ook maar eens moet slachten!

Anoniem zei

Hallo Peter,ik neem aan dat je al wat km ermee gereden hebt,zelf heb ik al voor mezelf beslist om dezelfde fiets te kopen al twijfel ik tussen de koga kimera.
Prijs technisch zou ik dan voor de sensa gaan,en volgens jou rijdt hij erg goed,de wielen vindt ik ook lastig om te kiezen de carbon zijn erg mooi,maar wind gevoelig.
De fiets ziet er super uit.

Peter zei

Ja fiets bevalt nog steeds prima.
Wielen vangen idd wel veel wind maar zien er zo mooi uit. Dat maakt een hoop goed.

Zelf vond ik het bij de Koga Kimera jammer dat de voor derailleur kabel buiten om loopt.

Anoniem zei

Hoi Peter,bedankt voor je antwoord,gister hoorde ik wel bij ons op de wielerclub dat de kabels die binnendoor lopen wel eens liggen te rammelen,ik weet niet of dat de reden is dat koga ze dan buiten om laat lopen.
Over twee weken hebben we een rit van 175 km naar ouddorp,en twee dagen ervoor een van 125km door de kennemerduinen enz.
hopelijk heb ik dan mijn keus gemaakt en kan ik dan op m'n nieuwe fiets gaan genieten.
Jullie omgeving is ook prachtig gezien de rit die we vorige week via uitgeest alkmaar en door de schermer terug naar spaarndam via de ringvaart terug naar Leiden.

Peter zei

Hoi, dat rammelen van de kabels binnendoor heb ik ook wel eens gehoord maar mijn Sensa heeft daar gelukkig geen last van. (of IK hoor het niet)

Leiden en omgeving fietsen wij ook wel eens. Over 2 weken een rit vanuit Amsterdam Sloten die kant op.