zaterdag 12 januari 2013

Egmond pier Egmond

Waarom deed ik ook weer mee? Is dit leuk? Nog geen kilometer op het strand gereden en toen wist ik het weer. Oja, dit is zwaar. Nog 35 km te gaan. Dat wordt afzien. Banden zuigen zich in het zilte zand. Je voorganger spettert je gezicht onder en de wind probeert de toch al niet zo soepel lopende fiets nog meer af te remmen. Gewoon niet aan denken en proberen je tijd van vorig jaar (toen ik 110% in vorm was) te verbeteren. Helaas zat dat er dit jaar niet in ondanks dat de weersomstandigheden een stuk beter waren.

Gelijk na de start voelde ik de benen al, maar dat heb ik ook na de start van een tijdrit. Heel even de gashendel terug draaien en dan kan ie daarna weer vol open. Dit jaar geen gedrang om van de boulevard het strand op te draaien, ik kon gewoon blijven zitten en door trappen dankzij mijn “kopstart".

Op het strand pikte ik aan bij een groepje dat redelijk de vaart er in had. Slingerend om de langzamere deelnemers van de business klasse heen. Proberen in het wiel van het groepje te blijven. Dat lukte aardig maar bij Castricum aan Zee moest ik ze toch laten gaan. Wachtend op een volgend groepje zakte de snelheid behoorlijk terug. Gelukkig kon ik weer aan pikken en reed de trein nu in volle vaart naar Heemskerk. Nog voor Heemskerk kwamen de blauwe zwaailichten van de begeleiders van de wedstrijd rijders ons al te gemoed. Rob van der Niet (winnaar van 2012) lag op kop, op enkele seconden gevolgd door de achtervolgers met oa. Bart Brentjens, Bram Rood, Rudy van Houts en Mariane Vos. Wat een kanjer is zij toch. Trapt zich, voor het eerst met de ATB op het strand, gewoon tussen de mannelijke Nederlandse toppers. Respect!

Zelf moest ik nog even op de tanden bijten. Een groepje laten gaan, aansluiten bij een ander groepje. Kop nemen, weg fietsen, doortrappen, rammen … Eindelijk de pier. Proberen nu zo lang mogelijk te trappen om dan helaas toch af te moeten stappen en lopend verder te gaan. Op de pier weer in op de pedalen en even bij komen op de paar kilometer asfalt voordat we weer het zand op schieten, terug naar Egmond.

Nu wind in de rug. Lekker. Het nadeel van meedoen op je oude fiets is dat de “versnellingsbak” niet zo uitgebreid is. Steeds zat ik te schakelen tussen kransje 5 en 6 (van de 7) De 5 was iets te licht. De 6 iets te zwaar. Zo modderde ik naar Castricum waar we nog even getrakteerd werden op een lusje over het parkeer terrein. Fijn.

Nu de laatste 8 km. “Houd dat tempo vast, Peter. Nu niet verslappen.” Zendmast en vuurtoren komen steeds dichterbij. Protesterende bil- en bovenbeen spieren gewoon negeren. Nog een klein stukje. Toch weer moeten lopen om de strandopgang te bereiken en dan die rot kluft op, om de vuurtoren heen en dan eindelijk de finish.

Stop de tijd. 1:38:42. Toch 2 minuten langzamer dan vorig jaar. Ik ben er, maar leef ik nog? Gelukkig komt mijn meisje me te gemoed en vangt me op met een knuffel. Eindelijk een supporter speciaal voor mij! :-) Maar volgend jaar doet ze ook mee hoor. Weer een tegenstander extra.

ATB + 38 km

5 opmerkingen:

Marcel zei

je hebt nog een jaar voor een 29'er op te bouwen, dan met slicks en niet meer dan 1 bar in de banden, op de foto zie ik dat je minstend met 2 bar rijdt.
Dan wordt het volgend jaar zeker 1.20 !!

Peter zei

toch aan de bril Marcel? Was hoog uit 1,2 bar in de banden. Ging gedraaid rot door de bochten.

29"-er staat nog op mijn lijstje. Je moet me maar helpen zoeken op internet naar de nodige onderdelen.

rosevdh69 zei

Jammer maar toch knap wat je er neerzet. Knuffel is wel de mooiste troffee :-)

Martin Kool zei

Je hebt het hm toch weer geflikt Peter. En dat na zo'n crash in 2012. Respect.
Een 29er, tubeless (profielloze) banden en weinig druk scheelt je 10 minuten! Ik spreek uit ervaring. Maar ja al die investeringen voor iets waar je niet echt plezier aan beleeft is het niet waard. Toch?
Ik zie op de foto dat je met profiel op de banden rijdt. Welke banden zijn het?

Peter zei

Ja Martin. het is een haat / liefde verhouding met het strandracen. Zeker als zo'n mega evenement bijna in je achtertuin gehouden wordt dan "moet" je wel mee doen als mountainbiker.

Maar ik ga denk ik toch op zoek naar een 29-er met strandbandjes ;-)

Op mijn hele oude Giant waar ik nu 3x op mee gedaan heb zit voor een gewone noppen band (merk x) en achter een semi slick. Dus alleen op de randen noppen. Bandendruk had ik op 1,2 bar dus zeker niet te hard.