maandag 14 maart 2011

Nieuw speeltje

Maandag de smart-phone van mijn collega overgenomen. Hij had een HTC Hero gekregen om de functionaliteiten van het Android besturingssysteem te testen op ons corporate network. Het werkt wel, maar de hoge heren hebben nu besloten dat Android niet toegelaten wordt op het netwerk. Jammer, en zodoende had mijn collega het testtoestel “over”, en omdat deze roze was waren er weinig andere liefhebbers.
Het toestel past mooi bij mijn Boretti-Giro shirt van afgelopen voorjaar, dus ik wilde het toestel wel overnemen want mijn huidige HTC Tytn stamt uit 2005 en functioneert niet echt soepel meer.

Na wat gespeeld te hebben met het nieuwe telefoon toestel, wat berichten op facebook gepost te hebben, viel mijn oog op een stukje in FIETS waar men een app voor de iPhone en Android testte. Je kon je smart-phone om toveren in een heuse fietscomputer.

Compleet met huidige snelheid, max. en gemiddelde snelheid, afgelegde weg, hoogte meter en verbruikte calorieën. Tevens werd middels de GPS ontvanger de route vastgelegd en weergegeven op een kaartje op het scherm, en kan je deze later bekijken op Google Earth. De koste voor dit stukje software waren € 2,99 (ex BTW), dus de investering zeker waard.

Zaterdagavond even snel geïnstalleerd en gelijk op de boodschappen fiets een klein testrondje gemaakt. Het werkt. Cool !!!
Het enige nadeel is dat je voor het mooie je toestel op je stuur moet monteren om alle functies te kunnen aflezen. Een waterdichte en shockproof oplossing moet ik hier nog voor vinden, zodat ik gisteren tijdens ons trainingsrondje naar Petten de telefoon in de achterzak heb laten zitten. Onderweg werden wel netjes alle gegevens op geslagen en die ik later thuis op de computer kon analyseren.
Zie hier de route.


Een leuk speeltje dus. Nu nog uitvinden of ik onderweg ook verbinding moet hebben met internet. (wordt anders een dure oplossing als we in het buitenland gaan fietsen) En proberen of ik een gedownloade route kan rijden. Misschien niet met de B-iCycle app, maar wellicht wel met google-maps of zo. Of weet iemand anders een app voor de Android die ik hier voor kan gebruiken?

race + 75 km.

3 opmerkingen:

Jorg zei

Grappig. Ook ik heb - omdat mijn Garmin overleden is - net hetzelfde App-je geïnstalleerd op m'n iPhone. Komend weekend eens proberen of het een beetje wil werken?

Hopelijk kan ik de data als .txc exporteren om het te kunnen toevoegen in mijn analyse-software op de computer?

Nick zei

hoe staat het nu met deze app?
Nog andere testen gedaan? Werkt deze nu zonder internet. Is dit ook naviatie software?

Nick

Peter zei

@ Nick
De app werkt prima. Ook als mijn telefoon in vliegtuigmodes staat. (dus geen internet toegang heeft).
De data die het produceerd kan je analysren met google earth of andere software die met .gpx files om kunnen gaan.

Na deel is dat de batterij van de telefoon snel leeg raakt. Niet langer dan 4 uur fietsen ;-)

Als telefoon uitvalt weet app niets meer van gereden route.

Ik heb ook SportyPal app geinstaleerd en deze houdt wel gegevens vast als batterij leeg is.

Navigeren heb ik nog niet geprobeerd