maandag 12 december 2011

Ja mevrouw de Boswachter

“Shit”, riep fietsmaatje A, “daar komt de boswachter”, toen we gisteren om kwart voor elf een onverhard pad in duin op stuurden. “Waar dan?” dacht ik. Enkel een blitse witte 4x4, die niet zou misstaan op de PC. Hooft, komt ons te gemoed. “Boswachters rijden in suffe groene karretjes”, denk ik. Maar de deur vliegt open en mevrouw de boswachter springt uit de auto om ons staande te houden. “U ziet ons aankomen maar rijd toch dit onverharde pad op”, roept ze. “Na 10:30 mag u hier niet fietsen. Al die wandelaars, vooral op zondag.”
“We wilde enkel naar die parkeerplaats”, probeer ik er tegen in te werpen.
“Mag ik uw duinkaarten zien?” zegt ze. Ik tover snel twee duinkaarten te voorschijn. “Er staat 70 euro boete op fietsen op onverharde paden na 10:30.” “Oeps”, denk ik. Maar ons neerbuigende gedrag doet haar beslissen om het bij een waarschuwing te houden. Snel keren we om en fietsen via de verharde weg het duin uit.
Pff dat had een heel naar einde kunnen worden van een gezellig trainingsrondje. En natuurlijk had ze gelijk, we mochten daar niet meer fietsen. Al blijft het een stomme regeling!

Vanmorgen heb ik de verloren trainingskilometers nog maar even goed gemaakt. De auto moest voor een grote beurt naar de garage en deze is gelegen aan de rand van het duin. De fiets lag achterin om weer naar huis te kunnen, maar stuurde me pardoes het duin in. Tien over negen, een uurtje onverhard knallen, geen boswachter houdt me tegen !

En ja baas ik haal het uurtje nog wel in (denk ik) ;-)

Atb + 52km

2 opmerkingen:

Almar Deinum zei

Ik ben nog niet zo bekend met de onverharde wegen en de regels daaromtrent, maar inderdaad een stomme regeling. Moet je verdomd vroeg op pad 's ochtends wil je nog de nodige onverharde kilometers maken. Ik overweeg overigens ook om een atb aan te schaffen ter overbrugging van de winterperiode. De muur omver proberen te spinnen van de schuur is mij nog steeds niet gelukt. De discipline is er (nog) wel. Heb je nog enkele praktische tips voor een atb-eginner?

Peter zei

@Almar Deinum.
Ja de regels voor mountainbikers verschild per natuurgebied/beheerder. Van de PWN mag je na 10:30 niet meer onverhard rijden, 20 km verderop mag je van Staatsbosbeheer enkel op een speciaal aangelegd parkoers rijden met je MTB. Dus goed uitzoeken wat de regels bij jou zijn.
Tips: een goede fiets hoeft niet duur te zijn 700,- heb je al iets heel redelijks. (Duits vooral)
En banden niet te hard en niet te snel heel licht schakelen. Gang is alles! Succes.