vrijdag 16 maart 2012

op speurtocht

Gisteren voor het eerst naar mn nieuwe werkplek gefietst. Amsterdam Zuid Oost ipv Amsterdam Sloterdijk. Vanuit Uitgeest zo’n 20 extra kilometers enkele reis volgens de route planner van Google.

Dus vol goede moed gistermorgen op weg gegaan. Uitgeprinte kaartjes in de achterzak. Lange handschoenen en overschoenen aan wat het was nog maar 3 graden buiten. Auto ruiten zaten nog onder het ijs. Koud, maar na een kilometertje is de “kachel” op bedrijfstempratuur en merk je de kou niet meer.

De eerste 15 kilometers gingen over bekend terrein, de route naar Sloterdijk, maar net voor station Zaandam zou ik linksaf moeten richting ziekenhuis “de Heel”. Hier al gelijk de eerste hindernis. Opgebroken weg, dus een straatje om en een extra stoplichtje. Daarna ging het weer even voorspoedig naar Oostzaan. Hier weinig spannends, wederom een opgebroken straat maar daar kon je gewoon omheen fietsen. Toen het Zuideinde op en deze helemaal af fietsen tot Kadoelen.

Maar waar op de kaart de geel ingekleurde weg wit wordt, veranderd er “in the real world” weinig aan de bestrating. Ik zou hier namelijk weer linksaf moeten maar heb deze afslag dus gewoon gemist en fietste al in Buiksloten toen ik door had dat ik eerder linksaf gemoeten had volgens de geprinte versie van Google maps in mijn achterzak. Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome, Amsterdam Zuid Oost in dit geval. Dus ben ik maar verder de rood/witte ANWB wegwijzers gaan volgen. Schellingwoude stond al aangegeven, en daar ligt de brug over het IJ die ik zou moeten hebben. Kan niet missen, zou je zeggen, gewoon borden volgen.

Helaas ook hier weer diverse weg opbrekingen (wat nou crisis, de stratenmakers hebben nog voldoende werk). Even geen bordjes gezien, maar gewoon de doorgaande weg blijven volgen tot ik bijna bij het pontje naar het Centraal Station in Amsterdam Noord stond. Hé, dat is niet goed.

Even op de kaart gekeken en toch maar terug gereden. Straatnamen welke niet op de kaart staan gevolgd om uiteindelijk weer bij de zelfde wegopbreking te komen waar het dus mis gegaan is. De stratenmakers hadden even het rood/witte ANWB bord uit de grond gehaald omdat er nieuwe bestrating moest komen en de gele route wijziging bordjes zag ik nu pas.

De nieuwe route gevolgd en uiteindelijk weer de vertrouwde bordjes richting Schellingwoude kunnen volgen. De route was wel erg mooi. Dwars door Nieuwendam en over de Schellingwouderdijk. Wat kan je toch mooi wonen, gewoon in Amsterdam. Schitterende huisjes. Leuk.

Ook op de Schellingwouderbrug werd geklust. Eerst alle fietsers aan de linkererkant laten fietsen, en op het 2e stuk weer allemaal rechts. Dwars van alle wegopbrekingen was ik gewoon aan de verkeerde kant blijven fietsen, maar moest toch terug toen een graafmachine het hele fietspad versperde en niet wilde stoppen om deze “eenzame” fietser er langs te laten. Ja, zo kom ik wel aan mijn kilometers.

Na de brug, langs het IJ naar Diemen-Noord. Ook mooi wonen hier. Dwars door Diemen, Amsterdam Zuid Oost in. Goed fietsen hier hoor, allemaal fietspaden door groene parken en netjes bewegwijzerd.

Gewoon Holendrecht, AMC blijven volgen, dwars door winkelcentrum Amsterdamse Poort gefietst, en zo beland in Holendrecht.

Met 51 km op de teller de fiets in de stalling van KPN CM gestald. Snel omgekleed en toen achter het toetsenbord plaats genomen. Collega René was al ongerust, want het was inmiddels al “iets” later dan hij gewend was van mij.

Op de terug weg ging het eigenlijk helemaal foutloos, de route werd een rit vol herkenning. Enkel in Tuindorp-Oostzaan ging het even fout. Maar het was lekker weer. ZONnig en warm dus die extra kilometer was niet onoverkomelijk. Om zes uur was ik terug in Uitgeest.

Leuk ritje, maar net te ver om elke dag te doen. Misschien 2x in de week, even kijken hoe het zich ontwikkeld.

Race + 100 km

2 opmerkingen:

Arno Smit zei

Wellicht een betere, want verkeersarme route is langs het schouw, boven A'dam Noord langs (fietspad), Schellingwoudebrug over, stukje langs Amsterdam Rijn kanaal en dan via de gaasperplas? Wel iets langer, maar veel minder stoplichten en ander verkeer. Je kan vanaf de schellingwoudebrug ook naar de Amstel rijden en die volgen tot aan Ouderkerk en dan de Bijlmer in.

Peter zei

he Arno, bedankt voor de tip, maar ik zie het nog niet helemaal. Kan je het intekenen op een kaartje ofzo?