zondag 11 maart 2012

die kale

kale
Vanmorgen mijn PR maar liefst 32 seconden scherper gezet op het MTB parcours van Schoorl. En kwam het door die kale?

Bij het kruisen van het fietspad Julianaweg/Berekuil kwam ik achter een kale mountainbiker te rijden. Kaal want op zijn hoofd geen helm, dom! Maar hij had er, met zn zware verzet, flink de sokken in en haalde verschillende renners in. Een stukje achter hem blijven hangen maar op de laatste beklimming voor de Zwarte Blink ging ie me toch te langzaam en moest ik hem voorbij. “Netjes hoor” riep hij, en ik attendeerde hem nog even op het vergeten van z’n helm ;-)

Na de afdaling volgt een klein stukje vals plat en dan weer een stukje naar beneden voor de Zwarte Blink begint. Maar nog steeds hoorde ik zijn fiets achter me kraken. En om je nu op de volgende beklimming weer in te laten halen door degene die je net voorbij stak is niet mijn stijl. Zaak was dus om tempo te houden. In de afdalingen was ik in het voordeel met mijn “fully” maar hij met zn zware verzet kwam op de vlakke stukken weer dichtbij. Het deed even pijn in de benen en longen maar ik bleef hem voor en bij het opdraaien van het fietspad hoorde ik geen gekraak meer achter me. Maar omdat het zo lekker ging heb ik dat hoge tempo maar vast gehouden. Veel langzamere rijders gingen netjes opzij als ze me aan hoorde komen dus ik kon vol op stoom blijven rijden. De beklimming van “de Nok” ging goed en ik dook in volle vaart de kuil in. Nu even flink in de ankers, door de bocht, nog even omhoog om dan de stopwatch stil te zetten. 37:00 !!! Een halve minuut sneller dan mn oude PR van 15 januari. Cool. Bedankt kale! Zonder je gehijg in mn nek had ik het niet gered denk ik.

Het tweede rondje deed ik even iets rustiger aan. Vooral op de klimmetjes schakelde ik een extra tandje bij (lichter dus) en omdat het al weer een stuk drukker was geworden kon er ook niet overal op topspeed gereden worden. De tweede ronde klokte ik in 38:55. Bijna 2 minuten langzamer. Een paar jaar geleden zou ik zeer tevreden zijn geweest met deze tijd. Ik weet nog het moment dat ik onder de 40 minuten dook. Een “fully” maakt toch veel verschil. Tijdens de tweede ronde lette ik er even op, maar je kan gewoon overal door blijven trappen. Waar je met een hardtrail toch echt even moet stoppen met trappen. Erg blij met mn Giant Anthem dus.

ATB + 34 km

Geen opmerkingen: