zondag 24 februari 2013

29-er

Na wat gezoek op internet voor een leuke 2e hands 29-er uiteindelijk in Beverwijk terecht gekomen om daar een nieuwe fiets op de kop te tikken. Mijn “om en rond het huis” -fiets had eigenlijk de laatste strandrace waar ik hem voor misbruikt had niet goed overleefd. Ketting en freewheel zijn zo goed als overleden. Met heel veel olie toch wel weer op gang weten krijgen maar voor hoe lang? Ook het stalen frame van mijn Giant Terrago uit 1993 roest hard door de zoute aanslag van de strandrace. Dus de aanschaf van een nieuwe fiets was wel verantwoord (vond ik zelf)

De nieuwe fiets, een aluminium 29” Sloope CTX 200 met Suntour vork en simpel Shimano groepje, is eigenlijk om even naar de bakker of de sportschool mee te rijden, en om mee te (st)rijden op het strand tijdens Egmond-pier-Egmond. Maar vanmorgen moest ik even voelen wat die grote wielen van het duin zouden vinden. De Twitter-ride die vandaag ook gepland stond heb ik maar even laten schieten. Voor 100 km op de racefiets vond ik het nog veel te koud.
Onderweg naar het duin had ik zelfs lichte sneeuw en een harde, ijskoude noordooster. Heen gelukkig in schuin in de rug.

In het duin lieten de grote wielen zich gelden. Ik vloog als het waren over de bevroren duinpaden. Alleen de bochten vond ik iets lastiger. De fiets wil graag recht door en moet je echt wel de bocht in zetten wil je van die rechte koers afwijken.

De oranje route die ik meestal rij heeft weinig krappe bochtjes dus de 29-er liet zich makkelijk mennen over de bospaden, al mis ik op de bevroren ondergrond wel de achterdemper die mijn andere fiets wel heeft.

Na anderhalf uur sturen vond ik het mooi geweest en reed samen met Henk P, die ik onderweg tegen kwam, het duin uit. Op een klein puntje na (remhandels moet ik even afstellen, te dicht bij het handvat) is de fiets goedgekeurd.
Goeie koop dus.

MTB + 31 km

de ronde op BrytonSport.com

Geen opmerkingen: