dinsdag 5 maart 2013

Onderhoud

Vrijdagmiddag mijn 26-er opgehaald na onderhoud / revisie van de achter-demper bij Vork-revisie in Noord Scharwoude. Via blogger Martin had ik dit adres gekregen en kan ik zeker iedereen aanraden voor onderhoud aan vork of demper.
Op mijn achter-brug had ik speling. De bussen en messing lagering van mijn demper waren versleten. Deze zijn vervangen en tevens is ook de gehele demper gereviseerd. (nieuwe ringen, kering en rubbers)

Ook heeft men mijn voorvork beter afgesteld. De rebound van mijn vork stond “te snel”. Hierdoor komt de fiets te snel omhoog nadat de vork ingeveerd is. Vooral bij meerdere “knippen” achter elkaar gaat het voorwiel springen waardoor je niet meer fatsoenlijk kan sturen. Dat klopte wel.

Zondagmiddag op Schoorl dus maar even getest of het onderhoud goed uitgevoerd was. JA !
Afdalen ging super (18e tijd overall op de eerste afdaling volgens Strava.com) en de fiets stuurt duidelijk strakker door de bochten.

Helaas bleek dat niet alleen mijn demper onderhoud nodig had. Halverwege het atb-parkoers van Schoorl hing rood/wit lint over de route. Vanwege onderhoud aan de bomen in het bos was dit deel van de route (tijdelijk?) afgesloten. Ik begreep dat Staatsbosbeheer het deel van het bos dat door de branden van 2 jaar geleden verwoest is wil veranderen in een zandverstuiving. Goed fietsen in dat mulle zand is het niet, dus ook de ATB-route wordt helemaal omgelegd. Tot die tijd geldt een omleidingsroute waardoor de totale lengte van het rondje wordt beperkt tot 8 kilometer.

Wij volgden de pijlen op de bomen en kwamen zo weer op de oorspronkelijke route terecht, maar voordat we het wisten zaten we al op de klim naar de Nok. Wel erg kort nu de route hoor. Dus gelijk maar door gereden om het parkoers nogmaals te ronden.

Ook nu reed het weer super. Hard naar beneden en strak door de bochten. Het parkoers lag er dan ook super bij. Nu al eerder de afsteek route van de Julianalaan genomen. Dit nieuwe lusje is erg leuk. Hier en daar is de ondergrond nog wat minder hard maar dat komt vanzelf wel als er voldoende overheen gereden wordt. Volgens de website zou er een geheel nieuwe ATB-route van 30 km aangelegd worden in de duinen van Schoorl over een deel van het bestaande parkoers. Ik ben benieuwd.

MTB + 20 km.

1 opmerking:

Anoniem zei

De route gaat 15 maart weer helemaal open. Nu nog rijden met rupsbanden, in de zomer met strandbanden denk ik.