vrijdag 29 april 2011

met een ommetje naar huis

Omdat ik door een buikgriepje afgelopen week de eerste training met de fietsgroep en wat woon/werk kilometers gemist had, had ik me voorgenomen om uit het werk vandaag via een omweg naar huis te fietsen. Vanmorgen al een paar extra boterhammen in de rugzak gedaan zodat ik niet halverwege zonder brandstof zou staan.

Ik wilde vanaf mn werk, Amsterdam Havens West via Purmerend naar huis, maar de route vanaf de pont naar Purmerend ken ik niet. Gelukkig bied de fietsrouteplanner van de fietsersbond uitkomst.
Even “van” en “naar” invullen en er rolt een mooie speciaal op fietsers ge-ende route uit. Met 1 muis klik te veranderen in een .gpx bestand dus zo te uploaden op mn gps. Althans dat dacht ik.

De SportyPal Pro App op mijn Android had moeite om te synchroniseren met het web. Diverse malen geprobeerd. Opnieuw de App geïnstalleerd. Het hielp allemaal niets.
Op market.android.com gezocht naar een andere App waarmee je kunt navigeren over een geüpload bestand, maar zo snel niets kunnen vinden.

Hoe nu door Zaandam naar Purmerend? Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als het knooppuntensysteem. Je weet wel zo’n puzzel van vroeger waar je met een potlood van nummer naar nummer een lijntje moest trekken. Je begon bij 1, dan naar 2 , 3 enz.
Dit werkt bijna het zelfde. Het potlood vervang je door de fiets en om het extra moeilijk te maken ga je niet van 1 naar 2, 3 enz, maar kies je de nummers op een kaart zo, zodat je via een mooie route bij je bestemming komt. Heel makkelijk. Dus met een lijstje nummers in de achterzak begaf ik me op weg.

Het eerste knooppunt in Zaandam had ik zo gevonden, nu de bordjes volgen naar het volgende nummer.
Via leuke, mij totaal onbekende weggetjes ging ik via Oostzaan, Twiske, en dwars door de polder naar Purmerend. Hier over het Noordhollandskanaal en dan door de Beemster en de Schermer naar Alkmaar.

Gelukkig had ik de hele weg door de polder de wind in de rug. Een dikke kracht 5 blies me gemakkelijk naar een kruissnelheid van 40 km/uur. Lekker hoor.

Met een tussenstop bij de Gamma, (de eiken keukentafel uit de folder is natuurlijk al uitverkocht, reserveren is dus niet meer mogelijk) was ik even na zessen thuis. Even douchen en dan eten koken.
Dat gaat smaken!

race + 62 km.

Geen opmerkingen: