donderdag 30 juni 2011

tijdrit over 3 ronden.

Om de jaarlijkse tijdrit competitie, bestaande uit 3 tot 4 wedstrijdjes, spannender te maken had trainer Leo aan de eerste wedstrijd een extra ronde aan het tijdritparcours geplakt. Normaal rijden we 2 ronde van elk een dikke 7 km, nu dus 3. Dat is 22,2 km volle bak. Maar dan wel gedoseerd zodat je precies bij de finish leeg bent en niet een paar kilometer te vroeg. Echter “fris en fruitig” over de streep komen is ook niet goed want dan heb je ook iets verkeerd gedaan.

Voor mijn gevoel ging de eerste ronde niet lekker. In de eerste bocht ging ik bijna rechtdoor de Zuidervaart in. Doordat het asfalt voor de bocht slecht was (zag ik pas in de 2e ronde) begon mijn achterwiel te stuiteren. Van schrik kneep ik hard in de remmen en durfde even niet te sturen, tot dat de Zuidervaart wel heel dichtbij kwam. Snel het stuur om en weer terug naar “cruise-snelheid”.
De 2e bocht is altijd een lastige. De Zamboni voor het asfalt had deze bocht overgeslagen. Oppassen dus voor los grint en andere narigheid.
Nu volgt een paar kilometer tegenwind. Volgens Hans viel de wind wel mee maar daar was ik het niet mee eens. Het tempo daalde dramatisch en ik moest alle zeilen (of eigenlijk spieren) bijzetten om het tempo vast te houden. Dan volgt ook nog zo’n kluftje (+2 meter NAP?) bij de pont en daarna kon je je verschuilen achter de dijk volgens Benno.

De 2e ronde ging voor mijn gevoel beter, maar later op de uitslagenlijst zag ik waarom. Gewoon niet genoeg gegeven. Dan voelt het vanzelf lekker. De 1e bocht liep nu wel beter nu ik zag waarom ik de eerste ronde rechtdoor moest. Normaal ga je in de 2e ronde tot het gaatje maar nu volgde er nog een 3e. (Op wie z’n verzoek was dit ??)

Op het stuk wind mee van de 3e ronde schakelde ik nog een tandje zwaarder dan vorige ronde en de teller liep zowaar nog op. Goede keuze dus, al vonden de billen van niet. Gewoon niet aan denken en de pedalen rond blijven malen. Bocht ging nu goed maar na het stuk “halve wind” volgde de 2e bocht naar het fietspad. Er kwam net een auto uit tegengestelde richting dus ik kon de bocht niet ruim aansnijden. Toch maar in de ankers om niet slippend over de steentjes de bocht door te gaan. Wederom tegenwind maar in de verte zag ik een rug die snel dichterbij kwam. Check. Robin op 2 minuten gezet ;-) Snel door en nu het laatste stuk naar de finish. Van het kluftje bij de pont toch maar een tandje erbij gezet. “Ik zie wel hoelang ik het vol houd….. Daar de finish, nog een klein stukje.” Ik ga staan en pers er nog een sprintje uit. Red ik het nog onder mijn streef tijd van 36 minuten?
Net niet. 36:06 volgens de officiële klok van Leo.

Bij het uitrekenen van de einduitslag bleek dat ondanks de extra ronde de tijden nog steeds erg dicht bij elkaar liggen. Nummer 1,Jack Tijsen en nummer 2, Jan Calimero Braakmans liggen 5 seconden uit elkaar. Dan volgt nummer 3, Benno van Tol op bijna een minuut! Maar nummer 3, 4 (ik zei de gek) en 5 Ruud van Egmond liggen elk een seconde uit elkaar. Eén seconde. Precies die stuurfout in de 1e bocht. Of dat stukje waar ik te laat groter schakelde, of de extra luchtweerstand van de niet verwijderde bidon, of ….
René L volgde op 13 seconden op Ruud en daarna Henk op weer 26 seconden.
Spannend was het dus.
Klik hier voor alle uitslagen.

Leo en Lida bedankt voor de organisatie.

race + 46 km

2 opmerkingen:

Marcel zei

Moet ik het toch op de 500 en 1500 meter sprint goed maken!

Martin Kool zei

knappe tijd!!