donderdag 8 september 2011

koppeltijdrit

“Nog 8 seconden,” roept trainer Leo. “4, 3, 2, 1, Go !”
Ik klik in en spring weg, naast me doet mijn koppelmaat Willem het zelfde.
Het eerste stuk hebben we wind in de rug en zijn zo bij de markering van 60 sec op het wegdek.
Ik kijk naast me en zie het voorwiel van Willem, gaat goed dus ik schakel een tandje bij.
De teller loopt op naar de 44 km/uur en de benen lopen niet vol. Prima.
“Ho, in de remmen, de eerste bocht.” Dat is een rot bocht, wegdek is helemaal stuk plus je draait de (nu niet) drukke Zuidervaart op.
KNAL, gelijk wind tegen. Ik zet aan om op cruise snelheid te komen. Hmm 32 – 33 km/uur. Tegen wind. Een blik opzij leert dat Willem nog naast me zit.
“Hé, hij neemt over.” Net op het open stuk. “Niet slim Willem.” Snelheid daalt ook weer gelijk. Heel even in zn wiel en dan maar weer overnemen. Snelheid kan ik weer iets optrekken in de luwte van een boerderij.
Knal, weer een open stuk en de wind rukt aan mn fiets. Liggend op je ligstuur ben je altijd iets minder stabiel. Willem komt weer langs zij, en gelijk neem ik weer over. Op het open stuk kost kopwerk veel kracht Willem. Beter om in het win luwe stuk kop te nemen.
Daar het bord op de weg, “pas op Willem.” Nu de bocht door het fietspad op.
Wind nog steeds schuin tegen. Willem gaat nu rechts van me rijden en neemt nog eens over. Heel kort en dan neem ik weer kop. Een tegenligger. Blijf maar achter me Willem, denk ik. “Ja, nu kan je overnemen.” Ok, heel even in je wiel en dan spring ik er weer langs. Twee scooters tegen maar gaat goed.
De flauwe bocht door en het kluftje bij het pontje op. Boven mag je even overnemen Willem.
Ik hoor Willem hijgen als een molenpaard. “Gaat ie?” …., Geen antwoord.
Ik neem weer over en schakel een tandje bij. Wind nu weer in de rug. Gaat lekker. Nog steeds het wiel van Willem naast me. Nog een tandje erbij. Willem blijft volgen. Daar de finish. Nog een tandje erbij en het finishbultje op.
“Stop de tijd !” 12 minuut 17.
Willem is helemaal kapot. Ik niet. Hadden we het toch anders moeten doen? Had ik zelf alles op kop moeten rijden?

Tijdens de prijsuitreiking blijken we de 3e tijd te hebben neer gezet. 34 seconden achter Jack en Casper en 17 tellen achter Ruud en Marcel. Marcel had erg goed gereden volgens trainer Leo, maar volgens mij heeft hij enkel de rug van Ruud gezien…

We bedanken Leo en fietsen snel terug naar Uitgeest. Een uurtje later begint het weer te regenen. Wat een zomer…

de uitslagen: http://www.ijsclubuitgeest.nl/fietsgroep/tijd/koppeltijdrit2011.htm

3 opmerkingen:

Marcel zei

je moet het goed aanpakken Peter.
Het eerste stuk voor de wind heb ik voor mijn rekening genomen, dus Ruud kwam fris aan bij de Zuidervaart, daarna nog twee maal overgenomen op , inderdaad, de luwe stukken bij de boerderijen.
Taktiek he, daar gaat het om!

Peter zei

vreemd, want Ruud had het er over dat hij alles op kop gereden had ;-)

Marcel zei

Max 50,5 km/u op laatste stuk!