maandag 19 september 2011

MH2D - dag 2

Na een onstuimige nacht, qua weer dan, stond ik op onder een strak blauwe hemel. Er was flink wat water gevallen ’s nacht maar de tent bleek waterdicht. Wel lagen er op de grond veel plassen water dus zo stoffig als de dag er voor zou het niet worden. De vergeten mouwstukken miste ik nu wel. Het zonnetje ging nu vaak schuil achter donkere wolken en de wind trok ook flink aan.

Vanwege wat onrustige buren, vroeg in de weer met de voorbereiding van hun tocht, stond ook ik al vroeg bij de start. Al direct in het begin ging de route over een mooie technische single track. Lastig steil en smal omhoog om daarna flink technisch naar beneden te “vallen”. Kwestie van goed je stuur vasthouden en kijken waar je hen wil. En vaart houden. Grotere stenen en keien lopen makkelijker met hogere snelheid. Later hoorde ik dat men hier 20 minuten heeft staan wachten om deze passage lopend te mogen volbrengen. Jammer. Blij dat ik vroeg gestart was.

De route bleef vandaag in Nederland en op een gegeven moment zag ik een bordje Valkenburg. Hier moesten we ergens omhoog, langs een bordje waar GEVAAR op stond. Er onder stond ook iets wat ik niet zo snel kon lezen. Maar 10 meter verder begreep ik wat er stond. “Afstappen”, brulde een medewerker van de organisatie. “Je gaat nu over een privé terrein en je mag niet fietsen. Alleen lopen, anders krijgen we geen vergunning.” Ok dan lopen, anders gaat het grindpad natuurlijk uit model.
Na zo’n 50 meter mocht je weer fietsen en klommen we langzaam via wat slingerpaadjes tussen de bomen omhoog. Hier zag ik plotseling een groot parkeerterrein en bleken we boven op de Cauberg te staan. De Cauberg dus ook eens vanaf de andere kant beklommen. Eens kijken of ik dat op de BIG site ook kan aan vinken.

Bij Landal park Cauberg konden we stempelen en een koek of banaan pakken om daarna tussen de vakantiehuisjes door af te dalen. Verderop doken we na een mooie klim weer een bos in waar plotseling mensen met de armen om zich heen slaand me te gemoed kwamen rennen. Wat is dit?

Er bleek verder op een wespennest te hangen en de bewoners waren erg agressief. Iedereen die langs durfde kreeg de volle laag. Ik heb mijn fiets over het prikkeldraad getild en heb een stukje omgereden door een weiland. Met koeien maar zonder wespen.

Na 78 kilometer kwam ik bij de finish aan. Moe maar voldaan. De route was onder andere door de modder een stuk zwaarder dan die van zaterdag, maar minstens net zo mooi of zelfs nog mooier.

Na een soeppie en een broodje terug naar de camping om te douchen en de tent af te breken. Die was mooi droog gewaaid en kon dus zo in de tas.
Tot volgend jaar Mergel Heuvelland. Ik heb genoten.

Atb + 162 km.

1 opmerking:

Marcel zei

Je maakt mee zo!!