maandag 25 maart 2013

Siberisch koud

Zaterdag wordt een zeer koude dag. Het kwik schommelt in de vroege ochtend in het (noord)oosten rond -5/-6 graden en dat bij een (vrij) krachtige wind uit het oosten maakt dat het voor het gevoel rond -15 graden zal zijn! De temperatuur komt de hele dag in het noorden moeizaam of niet boven nul, naar het zuiden toe nog 1/3 graden. Overal de sterke oostenwind, kracht 5/6. Verder is het bewolkt met lokaal een sneeuwbui. In de nacht opklaringen en lichte tot matige vorst: -4/-7 graden! Ongekende kou zo laat in het jaar, vooral de combinatie met de wind is uitzonderlijk.

Afgelopen weekend was het door een snijdende oostenwind Siberisch koud in Nederland. Wij konden zaterdagochtend dan ook niet onder de warme dekens vandaan komen om vervolgens in onze fietskleding de koude te trotseren voor een rondje mountainbiken in Schoorl. Later tijdens een korte wandeling door Uitgeest bleek wel dat dit een verstandige keuze was geweest.

Zondagochtend echter ben ik wel onder de dekens vandaan gekropen om toch een rondje door het duin te maken. (mijn kacheltje was terug naar Muiderberg en ik hoopte dan maar op de fiets warm te worden.)

Heen naar het duin toe geen enkel probleem. Zonder veel moeite tikte de teller de 40km/u aan. En ook in het duin had je niet zo heel veel last van de koude wind.

Dat er de laatste dagen weinig neerslag gevallen is zag je wel aan de droge, mulle paden. De ondergrond was keihard (vorst in de grond) met een losse laag zand er boven op. Lastig sturen dus.

In de duinen van Boreel moest ik lopen, maar de zandkuil verderop kon ik wel weer fietsend volbrengen. De afdaling van het Papenduin moest ik bekopen met een mooie snoekduik in het mulle zand. Normaal is daar ook niet te fietsen maar nu leek het als of al het losse zand de kant in geblazen was. Dat bleek gezichtsbedrog. Mijn voorwiel zakte na een paar meter zowaar enkele centimeters in het losse zand en ik dook zo over het stuur. Eigen schuld.

Op mijn weg naar huis over het Castricummer weggetje had ik de wind pal tegen. Al het zand in mijn haar werd er netjes uitgeblazen maar ik kwam nauwelijks vooruit. Vingers en wangen voelde ik al niet meer. Op kruip-snelheid reed ik Uitgeest in waar ik tussen de beschutting van de huizen gelukkig weer wat snelheid kon maken.
Full speed naar een warme kop koffie en een hete douche.

mtb + 36 km

het rondje op Stava.com

Maar beter weer is op komst:
De rare kou van deze weken is nog niet voorbij. Tot minstens de paasdagen blijft het veel te koud, al zal het afnemen van de wind zorgen dat het minder koud lijkt. Maar er is redding in zicht. Volgens het gerenommeerde Met-office, het KNMI van Engeland, zal het late voorjaar warm zijn. Niet alleen in Engeland, maar ook in ons deel van Europa. Heeft iets de maken met warmtefronten en luchtstromingen.
Veel warmer dan normaal wordt het en dus aanzienlijk warmer dan nu.

Geen opmerkingen: