maandag 31 mei 2010

Verregend rondje Noordzeekanaal

Vanmorgen had ik gepland om op de racefiets via de duinen en de sluizen naar Spaarnwoude te fietsen en ter plekke naar the Bike Experience te kijken.
Er werd een tijdrit gehouden, en verder stonden er diverse importeurs hun fietsen te showen, kon je een proefrondje rijden, en zou er een demonstratie DirtJumping zijn. Reden genoeg om mijn rondje aan te passen en langs de skiheuvel in Spaarnwoude te fietsen.

Het was vanmorgen droog toen ik de fiets pakte en de duinen in fietste richting Wijk aan Zee. In Wijk aan Zee, even een rondje over de nare klinker klimmetje. Een paar gasten op mountainbikes crosste ik voorbij. Die zouden toch in het voordeel moeten zijn met hun vering op die slechte klinkers?
Daarna langs de dorpsweide richting Beverwijk. Via de sluizen stak ik het Noordzeekanaal over. Inmiddels begon het wat te spatteren. Zeedamp hoopte ik nog. Maar met de wind in de rug langs het Noordzeekanaal begon het toch harder te spatten. Dit mocht je gewoon “regen” noemen. Hmmm L

In Spaarnwoude fietste ik langs Snow-Planet naar het MTB parcours. Hier op de parkeerplaats stonden allerlei tentje van de diverse fietsenhandelaren met het nieuwste materiaal. Vanwege het troosteloze weer stonden er meer mensen achter de kraam dan er voor. Ik kon er wel mooi schuilen voor de hoosbui die nu over trok. De tijdrit (5 km asfalt, 4 km terrein) ging wel gewoon door, af en toe finishte er een verzopen mountainbiker. Maar hier was weinig spectaculairs aan te zien. De hoge ogen gooiende demonstratie Dirtjumpen was uitgesteld vanwege de regen. Ik had dus verder weinig te zoeken op de Bike Experience.
De regen was even gestopt en ik vervolgde mijn rondje Noordzeekanaal.

vanmorgen geen dirtjumping dus.

Pontje Buitenhuizen voer net weg toen ik langs kwam, jammer. Dan maar door naar de Hempont in Amsterdam. Langs de havens van Amsterdam, al leek het alsof ik dwars dóór de havens reed. Wat een water op het fietspad. Maar natter dan nat kon ik toch niet worden. En met de wind in de rug was het nog wel te doen.
Op weg naar de hempont kwam ik langs de bouwput van de nieuwe Coentunnelweg en verderop even zwaaien naar de werkplek waar ik morgen weer mag “zwoegen” achter het beeldscherm. Op het laatste stukje fietspad voor de pont kwam ik al diverse fietsers tegen. Oké, de pont is dus net aangekomen. Even doortrappen en misschien haal ik hem dan nog. Op het pontplein waren de bomen al dicht, maar deze gingen voor mij nog even omhoog. Bedankt. Toch nog gered. Scheelt mooi 20 minuten wachten op de volgende pont.


Aan de overkant van het kanaal was het droog en bleef het droog tot in Heemskerk. Maar nu had ik de wind weer als vijand. Stoempend door de open polder kwam de teller niet boven de 28 km/uur. Het laatste stukje vanaf de watertoren zelfs niet boven de 26. Maar word je daar juist niet sterker van?
Toch was ik blij dat ik weer terug in Uitgeest was. Fiets in de schuur en mezelf onder de douche geparkeerd. Dat was lekker.
Toch weer 75 km op de teller, al viel the experience me erg tegen. De intentie was oké, maar zo’n evenement valt of staat met het weer. Nu viel het dus …

het rondje:

Race + 75

Geen opmerkingen: