maandag 14 juni 2010

Uitgeester wielerronde

De ronde van Uitgeest is een vaste prik in de agenda van elke Uitgeester wielrenner. Iedere 2e zondag van Juni vind deze plaats. Trainer Leo schrijft dan ook alle leden van Fietsgroep Uitgeest in voor de recreanten race. 6 Rondjes om de kerk, en de winnaar krijgt een envelop met inhoud, een krentenbrood van de bakker en een rondrit op een (platte) wagen door het dorp. Niet iets om zomaar te laten schieten dus.
Verbaast was ik dan ook dat ik gisterenmiddag maar enkele IJsclub Uitgeest shirts aan de start zag verschijnen. Wat was er met de overige mannen en vrouwen? Vanmorgen al gefietst, geen zin, durf niet, en andere smoezen hoorde ik langs komen.
Maar de mannen en vrouwen die er wel waren gingen er echt voor.

Om klokslag 4 werden we weggeschoten. Ik stond in de voorste startrij, en ondanks dat ik pas ruim na de eerste bocht mijn schoen goed ingeklikt kreeg zat ik toch mee in de kopgroep. Door de bochten ging het niet al te hard en ik kon goed positie houden. Echter op het 2e lange rechte eind werd er flink gas gegeven en ik zakte steeds meer naar achter in de kopgroep. Zeker toen er voor de 2e doorkomst gesprint moest worden voor de premie raakte ik op het elastiek. Gelukkig dat de mannen daarna weer even rustig aan deden en er een her groepering kon plaats vinden. Maar na de bochten begon het elastiek alweer uit te rekken. Aanmoedigingen ten spijt, maar op de rechte einden ontstond er toch steeds een gaatje dat ik vaak wel in de bochten dicht kon rijden, maar waardoor ik niet kon antwoorden op versnellingen van de kopmannen.

PIC_2350

In de derde ronde hoorde ik na het uitkomen van de 2e bocht opeens achter me een hoop gekraak en gegil. “Oei daar gaat 1 van de dames onderuit”, was mijn gedachte. Later bleek dat Karin Flierman haar freewheel door schoot waardoor Karin geen druk meer op de pendalen had en met haar volle gewicht op de bovenbuis van haar fiets terecht kwam. Gelukkig ging ze niet onderuit, maar uitgeschakeld voor de eind overwinning bij de dames was ze wel. Ook het plastic van haar frame bleek niet bestand tegen deze capriolen want in het carbon van haar bovenbuis zat een flinke scheur. Karin kan de fietsenmaker weer een bezoekje brengen.

Ondertussen ging de race gewoon door. Gesprint werd er voor de 2e premie en wederom kon ik me hier niet in mengen. Ik was blij de kopgroep te kunnen volgen en niet te veel moest lossen. Nog 2 ronden stond er op het ronde bord en de mannen gingen zowaar minder hard rijden. Er werd gekeken naar elkaar, maar niemand wilde op koppositie zitten. Hierdoor kon ik weer aansluiten en me handhaven bij de kopgroep. Echter ruim voor de laatste bocht werd er door de sprinters flink doorgetrokken en had ik geen antwoord meer in de benen. De mannen sprongen weg voor een sprint naar de streep en ik kwam uiteindelijk als 9e over de finishlijn. Toch nog goed voor een heel klein envelopje en een lekker krentenbrood. Gelukkig.
De einduitslag was als volgt:
1e Sjaak van Vlaanderen *, 2e Ruud van Egmond *, 3e Sjoerd Twaalfhoven, 4e Mark Andringa, 5e Jac Tijsen*
6e Koen van Egmond *, 7e Christiaan van Goethem, 8e Rene Lommers *, 9e Peter de Jeu*, 10e Henk Prigge*
En bij de dames: 1e Nancy Molenaar *, 2e Bonnie de Vries *, 3e Linda van Egmond *.
(* = lid van Fietsgroep Uitgeest)
Familie van Egmond nam dus 2 podium prijzen mee naar huis. Daar doe je het dus voor Ad ;-)

Meer foto's: http://picasaweb.google.nl/Pedorie/Wielerronde2010#

Race + 10 km =2257
2045

Geen opmerkingen: