zaterdag 5 mei 2012

Classico Boretti

Al voor de 5e maal in successie organiseert meneer Boretti, u weet wel van die keukens, een toertocht door de Haarlemmermeer en omstreken. En al 5 maal stond er een afvaardiging van fietsgroep Uitgeest aan de start. Want de ervaring had geleerd dat het een leuke, gemoedelijke toertocht is met een paar leuke extra’s zoals een gratis fietsshirt en een pasta maaltijd na afloop. Ook de afwisselende route maakt het leuk. Stukjes door de polder, door natuurgebieden, door het duin en “klimmen” in Spaarnwoude en over het kopje van Bloemendaal. En dat allemaal naast de deur.

Het weer heeft meneer Boretti niet in de hand, onderweg op de snelweg regende het zelfs (stond niet op buienradar). Maar bij aankomst op het Floriadeterrein was het droog en zagen we zelfs stukjes blauwe lucht. Koud was het wel, en er stond een hoop wind.

Na het ophalen van ons gratis fietsshirt en deze weer terug naar de auto gebracht te hebben konden we eindelijk starten. Wij reden met z’n 5en. 4 Uitgeesters; Kees, Nancy, Marcel en ik plus mijn collega René die zich voor de start bij ons gevoegd had.

Zo hobbelden we de eerste kilometers Hoofddorp uit. De grote gaten in de fietspaden ontwijkend. Onderhoud aan fietspaden heeft zeker geen prioriteit in Hoofddorp. Langs de Zwanenburgbaan, naast “grote blauwe vogels” die het luchtruim kiezen stoempten we tegen de wind in naar Halfweg om vervolgens de skiheuvel in Spaarnwoude te beklimmen. “Gevaarlijke afdaling” stond er na de top langs de weg, al vond ik dat wat overdreven. Hier en daar vertoond het asfalt wat rare plekken maar als je daar gewoon omheen stuurt is er niets aan de hand.
Even verder op merkte we dat René niet meer achter ons fietste. Een blik achterom leerde dat hij ook niet paar wielen achter ons reed maar helemaal verdwenen was. Later hoorde we dat hij in een bocht onderuit gefietst was. Iemand had z’n voorwiel aan getikt en René kon zandhappen. Gelukkig niets ernstigs.

We zette nu koers richting zuid. Dus met de wind in de rug stormde we Bloemendaal in om daar het Kopje te beklimmen. Even een paar tandjes terug en dan omhoog over de klinkertjes.

Net na de eerste top, (als je ’t Kopje beklimt vanaf de hockeyvelden = noordkant, dan krijg je na een steil stuk een stuk vals plat waarna het later nog even steil omhoog gaat) hier lag een tijdregistratie mat op de grond. Ik dacht dat je tijd opgenomen zou worden, dus ik sprintte volle bak over het stuk vals plat de laatste klim omhoog. Maar hier lag helemaal geen mat, dus er waren ook geen punten te verdienen voor het bolletjes klassement. Jammer. Anders had ik al zeker 10 punten achter m'n naam staan ;-)

Nu gingen we naar Zandvoort al aan de zee, en we namen broodjes maar geen koffie mee. Halverwege de boulevard stond men met een krentenbol, een banaan en een blikje Red Bull ons op te wachten, maar voor de koffie hebben we toch even door gereden en de fietsen gestald op het terras van “de Boemerang” waar we ons zelf trakteerde op koffie met een appelpunt. De verbrandde calorieën moesten nodig weer aangevuld worden.

Na Zandvoort met de wind in de rug, door de Waterleidingduinen naar Noordwijk. Hier heel even de weg kwijt, bordje stond linksaf voor de rotonde ipv de rotonde 3 kwart nemen. En kijk uit, fietsers hebben GEEN voorrang Kees !
Wederom een koers wijziging, nu richting oost. Naar de Kaag om vervolgens weer de Haarlemmermeerpolder in te rijden. Een lang stuk tegen wind in langs de ringvaart. Sommige mensen gaan voor hun plezier een rondje ringvaart fietsen. Leuk altijd tegenwind. :-S

Nee wij volgde de ringvaart maar tot Rijsenhout. Hier sloegen we af naar Hoofddorp om vervolgens om heel het dorp heen te rijden (een dorp is het al lang niet meer) en het Floriadeterrein op te sturen. Inmiddels stond er 116 km op mijn teller (incl de kilometers heen en weer naar de auto om de shirtjes weg te brengen Marcel) dus we mochten stoppen.

Meneer Boretti had een heuse feesttent laten plaatsen, Michael Boogerd uitgenodigd om handtekeningen te zetten en een dj plaatjes laten draaien. Gezellug. Bordje pasta er bij maakte het compleet al ontbrak de Parmezaanse kaas.
Volgende keer beter.

Meneer Boretti, weer bedankt!

Race + 117 km

De route : klik hier.

Marcel Laan zei

Leuk verslag. Heb zelf vanmorgen ook genoten van de 110 km route. Gelukkig bleef het droog.