zondag 31 januari 2010

Het blijft winteren

Een echte winter. Niet iedereen is daar even blij mee. Maar het is nu eenmaal zo, wij stervelingen kunnen daar weinig aan veranderen. Dus wat doe je op zondagochtend als het van vrijdag op zaterdag opnieuw heeft gesneeuwd? Juist je kleedt je warm aan en pakt de fiets voor een rondje Schoorl.(Alfons ik ging er met de auto heen hoor.)
Onderweg merkte ik het nieuwe strooibeleid van de provincie Noord Holland al. Alleen drukke wegen worden gestrooid. De linkerbaan op de A9 en de ring van Alkmaar waren gewoon nog wit.
Met mijn zomerbandjes durfde ik daar niet in te sturen. Maar de wegen in Bergen waren redelijk schoon.
Auto van de fiets, helm op en naar het parkoers. Op de fietspaden was de smeltende sneeuw weer aangevroren. Goed oppassen dus, want dat is glad.

Het ATB parkoers van Schoorl was goed te fietsen. 90% van tracks waren wit maar zolang je het spoor volgt is er niets aan de hand. Enkel de afdaling van de Nok vreesde ik een beetje. Maar een renner die ik sprak voordat ik mijn rondje begon verzekerde me dat de Nok nog redelijk goed te doen was. De verse sneeuw over de bevroren ondergrond zou je juist wat extra grip geven.
Echter toen ik 43 minuten later de afdaling inzette zag ik dat alle losse sneeuw al weg geremd was en dat de ijzige ondergrond naar boven kwam. 2 Renners voor me konden met blokkerende wielen ter nauwer nood een boom ontwijken. Ik deed het slimmer, wel remmen maar de wielen niet laten blokkeren. Zo houdt je controle en kan je nog wel om de bomen heen sturen, al ging ik wel wat hard.

Tijdens de 2e ronde merkte ik dat de sneeuw al wat begon te smelten. Vooral op plekken waar “veel” lag werd het papperig en daardoor juist glad. De beklimming van de Zwarte Blink kwam ik niet eens op. Mijn achterwiel kon geen grip krijgen op de smeltende sneeuw, dus ik moest er af. Dit wetend stuurde ik bij de overige beklimmingen een beetje uit het aangereden spoor om zo nog grip te houden in de aangevroren sneeuw. De Nok ging weer goed, maar ik deed hem toch iets minder snel dan de 1e ronde. Bomen koppen is niet mijn hobby. Zelfs niet met een helm op.

Vanwege de sneeuw geen top tijden vandaag:
1e ronde in 45:23
2e ronde in 46:46

ATB + 33 = 163 km
7172

1 opmerking:

Gert zei


January 31, 2010 at 7:31 pm (Edit)

Bomen knuffelen is wel leuk, maar het moet er niet al te hardhandig aan toe gaan!

Reply



Marcel

February 1, 2010 at 11:09 am (Edit)

Ja hoor, hij is weer het bos in geweest!
Hoeveel voorsprong mogen wij van de zomer hebben??

Reply



Wouter Crucke

February 1, 2010 at 5:48 pm (Edit)

Al een geluk voor die bomen! Stel je maar eens voor dat je zo’n fietser in volle vaart tegen je aan krijgt.
Ik ben al blij dat er geen gekwetsten vielen bij de fietsers én de bomen.