zondag 10 januari 2010

Noord Hollands Mooiste

NoordHollands mooiste
Omdat Noord Holland langste toertocht vorig jaar erg tegen viel, qua route, natuur en het aantal onverharde kilometers hadden de mensen achter de website http://www.mtb-noordwest9.nl/ bedacht om dan maar zelf een 60 km lange MTB toertocht te organiseren. Mij stond het tegen dat NH langste start in Alkmaar en finisht in Den Helder. Leuk 60 km verder maar hoe kom je terug? Nog eens 60 km trappen maar dan de andere kant op of een enkele reis met de NS?Toen ik las van NH mooiste heb ik me gelijk opgegeven. Ik bleek niet de enige want in een mum van tijd was het maximum aantal van 100 renners bereikt. Wel had ik Alfons Sprengers getipt over deze tocht. Alfons gaat in september mee doen aan de Duchenne heroes. Een sponsor toertocht over 700 km in 7 dagen van Luxemburg naar huis ten bate van de spierziekte Duchenne, dus NH mooiste zou een mooi trainingsrondje voor hem worden. Alfons zoekt nog sponsors om hem te helpen aan de 2500,- euro die hij minimaal mee moet brengen om mee te mogen doen. Eén van de sponsordoelen van NH mooiste was dan ook het Duchenne heroes project van Alfons. De opbrengst van Duchenne Heroes gaat naar onderzoeksprojecten van Duchenne Parent Project. Lees meer.Doneren kan nog steeds door een bedrag over te maken naar 48.60.999(postbank/ING) tnv A. Sprengers.
Zo stond Alfons vanmorgen bij me op de stoep om samen deze mooiste toertocht te gaan rijden. Volgens de thermometer was het buiten -7,5 graden Celcius, maar verse sneeuw was er vannacht in Uitgeest nauwelijks gevallen. Onderweg naar Bergen bleek dat er ten noorden van Alkmaar wel een nieuw pak sneeuw lag. Dat beloofde wat moois te worden.
Even voor negen reden we de parkeerplaats bij Duinvermaak in Bergen af, de “tiefschnee” in. Dat viel niet mee. Het was zaak het bandenspoor van de voorgangers te volgen. Hier had je nog het beste grip en kon je vaart houden. Maar kwam je per ongeluk even naast dit spoor te recht dan was je direct alle vaart kwijt en kon je met moeite op de fiets blijven. Je snapt dat het gemiddelde hierdoor erg gedrukt werd. Maar hierdoor had je meer tijd om om je heen te kijken. Schitterend!!!

We reden door de PWN duinen tussen Bergen en Egmond. In Egmond gingen we na dik anderhalf uur sturen door de sneeuw het knal harde strand op. Hier konden we voor de verandering eens hard fietsen. In een waaier reden we tegen de 35 km/uur naar Bergen aan Zee waar we het ATB-circuit van Schoorl op gingen. Hier was prima te fietsen. Wel was alles wit maar de route was helemaal aangefietst en niet echt glad. Dit reed super. Alleen de afdaling van “de nok” was niet te doen. Alle verse sneeuw was weg geremd, over bleef een ijsbaan. Glibberend kwam ik op de fiets beneden, maar ik zag er diverse onderuit schuiven. Gelukkig zonder gevolgen.
Na het circuit kon je kiezen om terug te gaan naar de parkeerplaats of om de overige 25 km nog even door te bijten. Alfons was ik helaas al eerder kwijt geraakt, en na een telefoontje om hem te zeggen dat ik de overige 25 wilde vol maken verdwenen we de witte polder in. Ook dit was erg mooi al viel het fietsen me hier nog moeilijker. Hier was namelijk nog helemaal niemand geweest. 30 cm sneeuw om door heen te ploegen. Pff. Als je even om je heen kon kijken zag je de nevel boven de witte polder. Schitterend.
Klik hier voor meer foto's
Ook de laatste 25 km heb ik zonder kleerscheuren kunnen volbrengen. Al was het af en toe oppassen met al dat ijs onder de sneeuw. Rond éénen waren we terug op de parkeerplaats.
MTB NoordWest 9 bedankt. Een schitterende tocht.
klik hier voor de foto's van Martin Kool

Gelukkig Nieuwjaar

Rmsneeuwpanorama2032005web

Alle lezers van mijn blog wens ik een sportief en succesvol Nieuwjaar met vele mooie kilometers.

Mijn tellers gaan weer op 0.
Eindstand 2009:
5296 km op de racefiets en
1374 km op de ATB.

Op de laatste dag van het oude jaar viel het nieuwste exemplaar van FIETS in de bus, met daarin een stukje van mij over de toertocht in Schoorl e.o van 6 december.
Lol.

Fietsschoorl

Verhuisbericht


De rest van mijn oude blog berichten, sept. 2005 t/m 31 dec 2009 staan op http://petersbikeblog.wordpress.com

--------------------------------------------------

Oudere berichten

1 opmerking:

GertN zei


January 3, 2010 at 7:22 pm (Edit)

Dat is een zwaar ritje geweest volgens mij…

Prachtfoto’s !!

Reply



Martin

January 3, 2010 at 7:51 pm (Edit)

‘t Was onvergetenlijk!

Reply



Rene L.

January 6, 2010 at 12:35 pm (Edit)

Bikkels, respect hoor.

Reply



Henk

January 10, 2010 at 2:09 pm (Edit)

Goed gebikkeld, en mooi hoor in zo’n omgeving fietsen!