vrijdag 20 augustus 2010

Sail In

Ik werk al jaren “aan de andere kant” van het Noordzeekanaal. Al die ongemakken om dat water over, of onder door te komen. Het is zelfs dagelijks in het nieuws. Maar gisteren had ik daar eindelijk dan profijt van. Nog geen tien minuten fietsen van het Noordzeekanaal had gisteren als voordeel dat ik tijdens m’n lunchpauze even naar de waterkant kon fietsen om bootjes te kijken.
Je begrijpt dat ik daar niet alleen stond. Maar het was wel de moeite waard. Tientallen tallships kamen langs vergezeld door duizenden plezier vaartuigjes. Ook mijn schoonvader voer daar rond met enkele klanten van zijn voormalige werkgever. Ik heb hem niet gezien.
Sinterklaas en z’n pieten wel!

Rond drie uur had ik het wel gezien. De meeste schepen waren langs gekomen en ik had nog andere plannen voor de rest van mijn toch maar vrij genomen middag. Helaas was het nog onmogelijk voor de Hempont om de overkant te halen, dwars door de bonte stoet schepen heen, en was dus tijdelijk uit de vaart genomen. Hierdoor moest ik omfietsen via Buitenhuis of zelfs via IJmuiden als het helemaal tegen zou zitten.
Het viel mee, de Sail parade was Buitenhuizen gepasseerd en de pont voer weer. Echter op het fietspad was het een gekkenhuis. Vele bezoekers waren op weg naar hun in het weiland geparkeerde auto en gebruikte het fietspad om daar te komen. Uiteraard geen rekening houden met het overige fietsverkeer. Ik kreeg een lamme vinger van het bellen en een schorre keel van het roepen “Kijk uit!”
Richting Heemskerk/Beverwijk had ik enkel nog last van fietsers die zo vermoeid van het hele dag bootjes kijken nauwelijks nog konden fietsen, en het hele fietspad of weg nodig hadden om rechtovereind te blijven. Ook hier deed de bel wonderen.

Bij wegwerkzaamheden op de Communicatieweg in Heemskerk liet een wielrenner zien waarom wij (wielrenners) zo’n slechte naam hebben bij de overige weggebruikers. Ivm die werkzaamheden dachten de automobilisten het fietspad te mogen misbruiken. Fout uiteraard, en 1 automobilist had zich klem gereden waardoor er nog 10 cm fietspad over was. Meneer de wielrenner dacht voorrang te hebben op tegemoet komende fietsers en ging niet aan de kant. Gevolg, oude man met fietstassen bleef hangen in het racestuur. Hoop gevloek, tas op de grond, etc., etc. Terwijl als de wielrenner even gewacht had hij er zo langs kon.
Gelukkig is niet elke wielrenner een hufter. Toch ??

race + 35 km

Geen opmerkingen: