zondag 17 juli 2011

Schoorl na de brand

Sinds de brand begin mei in het duingebied van Schoorl ben ik eigenlijk niet meer op het mountainbike circuit geweest. Niet alleen vanwege de brand maar vooral vanwege de droogte. Dat was ook de reden dat de brand zo snel om zich heen greep. Door de droogte is het hele parcours erg mul + dat de brandbestrijders ook dwars over alle paden gereden hebben en grote sporen achter gelaten hebben. Dit was natuurlijk nodig om de brand te kunnen blussen / beperken.

Na de regen van afgelopen week, 7 cm rond Den Haag, bij ons iets minder lag het circuit er pico bello uit. De onderhoudsploeg, (je kunt net als ik donateur worden om ze financieel te steunen) had prima werk verricht en alle sporen van de brandweerwagens uitgewist. Hier en daar wat houtsnippers en stopzand gestrooid met als gevolg een bloed snel parcours. Helaas voor mij was het vanmorgen erg druk.

Mijn altijd durende missie om sneller te rijden dan de vorige keren strandde dan ook hopeloos in het wachten op een gaatje om de andere rijders in te halen. Helaas, maar dat weet je op zondagochtend. Dinsdagmiddag heb je daar geen last van maar dan wordt ik geacht achter de pc te zitten en al m’n servers over de hele wereld te beheren.

Op de plaats waar de brand gewoed had, rond de Zwarte Blink, rook het nog steeds naar de uitgebluste barbecue van de buurman of het kampvuur op ‘t strand, maar de natuur had al diverse pogingen ondernomen om ook deze klap te boven te komen. Overal groene scheuten tussen de zwarte stammen. Mooi om te zien hoor. Maar wel zonde van dit bijzondere gebied.

Als gevolg van deze brand gaat Staatsbosbeheer, eigenaar van dit stuk duin en het mountainbike parkoers hier een open plek, zandverstuiving maken. Het parkoers zal dan ook omgelegd worden.

Daar was vandaag nog geen sprake van. Ik kon gewoon de normale route volgen al moest ik wel hard remmen voor een omgevallen boom welke precies over het pad lag. De eerste ronde het voorwiel opgewipt maar mn tandwiel hapte hard in de stam. De tweede ronde toch maar even voetjes op de vloer en de Giant op de nek genomen. Het lijkt wel veldrijden.

1e ronde ging in 38:52
De 2e in 39:38, vanwege wat foto momentjes.

Geen opmerkingen: